Muinaisjäännökset ovat maastossa säilyneitä jäänteitä muinaisen ihmisen toiminnasta. Muinaisjäännökset voivat olla asuinpaikkoja, pyyntikuoppia, punamultahautoja, uhrikuppeja jne. Muinaisjäännös on lailla suojattu ja kaikki niiden alueella tehtävät toimenpiteet ovat luvanvaraisia. Kaikki maasta löydetyt esineet, joiden iäksi voidaan olettaa vähintään sata vuotta, on toimitettava Museoviraston tutkittavaksi.
Kiuruvedellä on kartoitettu muinaisjäännöksiä jo 1800-luvun loppupuolelta lähtien, mutta järjestelmällisesti Muinaismuistolain säätämisen jälkeen (1963). Varhaisimpia dokumentointeja tekivät alan harrastajat liittyen 1900-luvun vaihteessa virinneeseen kiinnostukseen kansallisista juurista. Vuonna 2000 kohteita oli yli 30, mikä on toiseksi eniten Pielaveden jälkeen Pohjois-Savossa. Kivikauteen ajoittuvien löytöjen suhteellinen runsaus osoittaa Kiuruveden olleen muinaisjärvivaiheiden aikana ihmisen merkittävä kulkualue. Museovirasto on määrittänyt (1983) Kuopion läänissä 15 valtakunnallisesti merkittävää esihistoriallista suojelualuekokonaisuutta, joihin kuuluvat kampakeraamisen ajan Hinkusalmi ja Tuliniemi Kiuruvedellä.
Kiuruveden muinaisjäännösten inventointitietoja on teknisessä palvelukeskuksessa ja Kuopion kulttuurihistoriallisessa museossa.
Kiuruveden muinaisjäännöksiä voi tarkastella Museoviraston sivuilla: Muinaisjäännösrekisteri
Esihistoriallinen aika
Kivikauden (8000-1000 eKr) muinaisjäännöslöydöt ovat kulttuurikerroksia, saaliseläinten poltettuja luita ja asumusten paalunsijoja sekä työkaluiksi muokattuja kiviä. Varhaisimmat merkit ihmisen liikkumisesta Kiuruveden alueella ajoitetaan esikeraamiseen aikaan.(8000-1000 eKr) muinaisjäännöslöydöt ovat kulttuurikerroksia, saaliseläinten poltettuja luita ja asumusten paalunsijoja sekä työkaluiksi muokattuja kiviä. Varhaisimmat merkit ihmisen liikkumisesta Kiuruveden alueella ajoitetaan esikeraamiseen aikaan.
Kampakeraamisen ajanjakson (4200-2000 eKr.) saviastioiden palaset säilyvät maassa paremmin kuin aiemmat, pääasiassa luun, puun tai muun maatuvamman materiaalin jäännökset. Kampakeraamisen ajan löydöt, kuten työvälineiksi helposti muokattavat piikiven palaset, kertovat myös kaupankäynnistä. Suomessahan ei piitä luonnostaan esiinny. Viimeistään kampakeraamisella ajalla Suomeen oli tullut suomalaisugrilaista kieltä puhuvaa väestöä, ja nuorakeraamisella ajalla mm. karjanhoidon mukanaan tuomaa väestöä. Kivikautisten asuinpaikkojen joukossa tämän ajan löydökset ovat selvästi tavallisimpia.
Pronssikaudella (2000 v. eKr) omaksuttiin metallien käyttö. Etelä- ja Länsi-Suomessa harjoitettiin alkeellista karjanhoitoa ja ehkä maanviljelyäkin, sisämaassa jatkui lappalaisten harjoittama pyyntitalous. Rautakauden tyypillisimpiä muinaisjäännöksiä ovat kiviröykkiöhaudat, itäisessä Suomessa lapinrauniot. Kiuruvedellä näitä on inventoitu yksi Niemismäellä, joka sekin saattaa olla luontainen kivikko eli pirunpelto. Ei tiedetä, liittyikö lapinraunioihin hautaamista, maan omaksi merkitsemistä, palvontaa tai uhraamista vai olivatko ne eränkävijöiden tienviittoja. Pronssikauden ja rautakauden ajan muinaismuistojen määrä on vähäinen.
Uhrikivien (uhrikivet, -pöydät, -kuopat, -kupit) tarkoitus on uskonnollinen. Itä-Suomen uhrikivien ikä on epävarma, ja useat tutkijat olettavat niiden olevan vasta 1200-luvulta. Hautapaikkojen yhteydessä kivet saattoivat liittyä vainajien palvontaan, metsässä taas luonnonpalvontaan. Hautapaikoilla joka vainajalla saattoi olla oma kivikuppi, johon ruokauhri tuotiin. Uhraaminen lopetettiin kristinuskon myötä 1500-luvulla. Rapakkojoen Paljakanvuorelta on löydetty 40 uhrikuppia. Lisää tietoa Paljakasta: Pohjois-Savon muisti/ Paljakka
Eränkäynti
Lappalaisperäisen nimistön runsaus (Lapinsalo, Lapinjavascript:__doPostBack('EditPageMenu1$Preview','')niemi, Kotajoki, Osmanki ja Hingunniemi) kertoo alueen varhaisimmasta väestöstä, jonka kanssa etelästä ja idästä tulleet eränkävijät kävivät turkiskauppaa, ilmeisesti myös verottivat. Lappi-sana viittaa myös vieraaseen ja kaukaiseen. 1500-luvulle tultaessa erätalous oli kehittynyt elinkeinoksi, jota perheet ja suvut harjoittivat haltuun ottamillaan eränautinta-alueilla. Turkikset olivat 1000-luvulta alkaen merkittävä valuutta maailmalla, mikä edisti eränkäyntiä. Sitä vauhdittivat myös valtion maapolitiikka ja rintamaiden väestönkasvu.
Pohjois-Savossa eri heimoilla oli jatkuvia rajakiistoja. Ruotsin valtakunnan puoleiset hämäläiset ja savolaiset sekä Novgorodin valtakuntaan kuuluvat karjalaiset heimot tulkitsivat vuoden 1323 Pähkinäsaaren rauhan epämääräistä rajaa omaksi edukseen Ylä-Savon vesireittejä käyttäessään. Tilanne vakiintui useita vuosikymmeniä kestäneiden sopimisyritysten jälkeen vuonna 1452, mistä muistona on Lahnavuoren rajamerkki. Siinä yhtyvät Venäjän, Pohjanmaan, Savon ja Hämeen rajat. Kuitenkin vasta vuonna 1595 solmitun Täyssinän rauhan jälkeen katsottiin Savon alueen muodollisestikin kuuluvan Ruotsin valtakuntaan.
Lisää tietoa : Lahnavuoren muistomerkki
Pohjois-Savon muisti: Lahnavuoren rajakivi
Eränkävijän rakennelmat olivat oletettavasti tilapäisiksi tarkoitettuja kotia, joissa ympyrän kehään asetetut pystysuuntaiset riu’ut tai puun haljispuolikkaat tukeutuvat yläpäästään toisiinsa. Rakennustyyppinä pistekota säilyi Kiuruvedellä vielä 1900-luvulle keitto- ja pyykkikotana.
Lamasalvosrakenne eli vaakasuorahirsirakenne omaksuttiin Suomeen idästä rautakaudella 800-1000 jKr. Uusi edistyksellinen rakennustekniikka perustui rautakirveeseen, jolla voitiin kaataa suuri puumäärä, sekä varaan, jolla voitiin tehdä salvos ja rakentaa tiivis seinärakenne.
Hirsikota oli salvottu neliömäinen vuoliaiskattoinen rakennus, jonka keskellä oli kivistä kasattu tulisija. Välikattoa ei ollut, ja savu ohjautui keskellä harjaa olevan aukon kautta ulos. Rakennustyyppinä hirsikotaa kuten pistekotaakin käytettiin vielä 1900-luvulla karjakeittiöinä ja metsätyökämppinä.
Koivujärven Rauhaniemen savupirtti saattaa olla eränkävijöiden rakentama ja Kiuruveden vanhin säilynyt rakennus. Perimätiedon mukaan rakennus oli paikalla uudisasukkaiden tullessa paikalle
Muut muinaisjäännökset
Kiinteisiin muinaisjäännöksiin luetaan myös kiviröykkiöt ja
muistokivet, kaskirauniot ja pyyntikuopat sekä luonnonmuodostumat,
joihin liittyy kultillinen tai maaginen merkitys.
Vainajien kunnioittamisesta on näkynyt piirteitä 1900-luvulle asti
vanhoista kristinuskoa edeltämistä uskomuksista. Vainajien muistoksi
karsitun puun tarkoitus oli estää kuollut palaamasta kummittelemaan.
Myöhemmin tapa muovautui vainajan muistoksi tehdyksi merkinnäksi, joka
sijaitsi pihapiirissä tai saattoreitin varrella. Käytössä olivat myös
ulkorakennuksen seinälle kiinnitetyt muistotaulut.
Koivujärven Rauhaniemen karsikkopetäjän runkoon on kaiverrettu Salomon Saastamoisen nimikirjaimet S.S. ja kuolinaika 26.1.1868.
(Lähde: Kiuruveden kulttuuriympäristö ja sen hoito)